Digit kaakkoon: Medialukutaitoa maahanmuuttaneille

Teksti yhteiskirjoituksena Heidi Pakkasen kanssa: Mediakriittisyys ja monilukutaito ovat tärkeitä taitoja yhteiskunnassamme. Ne auttavat meitä selviämään moninaisessa ja monimediaisessa tekstimaailmassa, jossa elämme. Monilukutaito on jo murtautunut osaksi perusopetuksen sekä toisen asteen opetussuunnitelmia, mutta itsestään selvä taito se ei yhteiskunnassamme ole. Vieraankielisessä tekstimaailmassa suunnistaessa on sanomattakin selvää, että kriittisen lukemisen taidot täytyy opetella joko uudella kielellä uusiksi tai alusta pitäen. 

Onneksi kriittistä lukutaitoa ja tekstien tulkintaa voi harjoitella. Sitä voi harjoitella myös maahanmuuttaneiden opiskelijoiden kanssa, mutta tehtäviä täytyy mukauttaa kielellisesti saavutettaviksi ja mahdollisimman konkreettisiksi. Jo aivan alussa teksteistä voi tutkia, kuka on kirjoittanut tekstin ja mikä on kirjoituksen päivämäärä. Tällaisilla helpoilla kysymyksillä voi harjoitella esimerkiksi genetiiviä: Kenen teksti on? tai perfektiä: Kuka on kirjoittanut tämän tekstin? Genetiiviä voi harjoitella jo hyvin alkuvaiheessa, samoin perfektikysymysten tunnistamista. 

Mediakriittisyyttä voi oppia myös sanatyyppien -os/-okse, -us/-ukse  varjolla: Tunnista mainOS, tiedotUS, ilmoitUS, hälytYS... 💭 Materiaaliksi voi vaikka laatia eri tekstilajeja edustavia tekstejä, joita voi sitten lukea ja tutkia opiskelijaryhmien kanssa.  

(Muokattu: lisätty alkuun myös Heidi Pakkanen kirjoittajaksi)

Comments

Popular posts from this blog

Kansalaisopistojen tehtävä muuttuvassa maailmassa

Simulaatio, simulaattorit ja logistiikka-alan koulutus

Näkemyksiä oppilaitosten digiosaamisen kehittämiseen (Virmat)